Naše děti nějaký ten falešný tón v písničce skutečně pramálo zajímá. Výmluvu „neumím zpívat“ je zbytečné používat, tu neberou. Nejsou přísnými porotci vybírající zpěváka roku. Soustředí se hlavně na zábavný obsah a rytmus. Zkrátka chtějí se s námi společně bavit.
Vedou „odrhovačky“
Úplně malá miminka i děti trochu větší písničky milují. Nejraději mají dlouhé rytmické písničky, které mají neustále se opakující refrén. Mrňousky to pěkně uklidňuje a uspává. Ty větší si s námi mohou zazpívat i při práci v domácnosti, na zahradě, na procházce. Opakování je učí nová slova, pochopení jejich významu. Proto jsou u nich stále oblíbené staré známé Skákal pes, Běží liška k Táboru, Kolo kolo mlýnský a podobně. Také mají moc rády písničky z oblíbených pohádek nebo dětských filmů. Na pomoc si samozřejmě můžeme vzít různé nahrávky. Nabídka je pestrá a každý si vybere. Je potřeba vyzkoušet, co se našim dětem nejvíc líbí. Pokud umíme hrát na nějaký hudební nástroj, je to příležitost je s ním vhodnou formou seznámit. S většími si můžeme i zatančit.
Jak zpěv na děti působí?
Hudba se líbí už novorozencům. Podvědomě tuto skutečnost prý vnímají jejich matky. Proto na ně mluví tak nějak jinak, zpěvně, melodicky. Pro uklidnění miminek a malých dětí je zpěv mnohem vhodnější než vyprávění, mluvené slovo. Našim nejmenším písničky pomáhají s rozeznáváním různých pocitů. Že lidé se nejen smějí a jsou šťastní, ale někdy i pláčou a jsou smutní. A že jim právě písnička může pomoct, i když jim není do zpěvu!
Dospělý má zpívat „výš“
Odborníci radí při společném prozpěvování s dětmi, aby dospělý doprovod pěl trochu vyšším tónem. Dětským zpěváčkům to prý pomáhá, je to pro ně pak jednoduší. Ti z nás, kteří to dokáží, by měli tedy zpívat výš.
Bonus pro dospělé
Při společném zpívání s dětmi si často vybavíme, jak nám bylo krásně, když jsme si takto zpívali jako děti my. Třeba jak nás uspávala naše maminka nebo jak jsme zpívali s babičkou při vaření. Jsou to moc milé a povzbudivé vzpomínky!