V současné době se rozpoutala velká debata kolem faktu, že možná budou moci učit i učitelé, kteří nevystudují daný obor na pedagogické fakultě. Daný učitel by mohl vystudovat pouze krátké studium pedagogiky a nemusel by mít magisterský titul z pedagogiky. Je to opravdu podstatné? Co je na učitelích nejdůležitější a co je k tomu vlastně předurčuje? Může učit každý? A proč se o tom vlastně debatuje?
Tak v první řadě, jak si myslíte, že vypadají přijímací zkoušky na většinu učitelských oborů? Především je problém v tom, že přijímací zkoušky na pedagogické obory se skládají hlavně z testů studijních předpokladů. Takže nějaká logika, filozofie, historie… Z pedagogiky téměř nic, maximálně něco z historie. Pohovory? V podstatě na učitelských oborech neexistují. Spousta studentů se na pedagogickou fakultu hlásí především proto, že není těžké se na ni dostat a navíc je mnohem jednodušší ji dostudovat, než třeba technické obory. To je veškerá motivace spousty budoucích učitelů.
Proč se vlastně řeší problém, kdo všechno může učit? Protože je učitelů opravdu málo. Vystudovaní učitelé často učit nechtějí, nebo to vydrží opravdu krátkou chvíli. A ti co by rádi učili, ale nestudovali pedagogiku a tím pádem nejsou kvalifikovaní pro učitelskou pozici. Je to problém aby učili lidé, kteří by nestudovali pět let pedagogických studií? Tak především by děti vyučovali odborníci na daný obor, které daný obor zajímá a poznatky budou s radostí předávat dál. Samozřejmě bude nutné, aby zvládli nějaké pedagogické minimum, které budou samozřejmě absolvovat na vysoké škole.
Není snad jedno, kdo děti učí, pokud se naučí všechno, co umět musí a budou mít z učení radost? Učení přece není o tom, vystudovat pajdák ale o charakteru člověka, o jeho schopnostech předat informace dětem a mít u dětí dostatečný respekt. Děti totiž potřebují především pochopení a ve škole se bavit.