Jiným slovem se mu říká turismus, stává se stále populárnější a populárnější. Dle statistik představuje až 30 % světových služeb a zaměstnává na 100 milionů osob. Díky těmto faktům je zcela jisté, že se v cestovním ruchu obrací denně obrovské sumy peněz, i přes to, že někteří cestovatelé tvrdí, že je to pro ně zadarmo. Pro každého znamená slovo zadarmo něco jiného.
Za turistu je považována osoba, která pobývá nejméně 24 hodin a nejvíce jeden rok na území odlišném než ve svém domově za podmínek, že se domů opět navrátí. Jak se říká, všude dobře, doma nejlíp. Paradoxem je, že mezi turisty neřadíme migranty, cizí dělníky ani brigádníky (např. program Work and Travel – většinou se jedná o studenty, kteří vycestují třeba na tři měsíce do cizí země, přičemž dva měsíce pracují a jeden cestují, nabízí vysoké školy). Pokud jede zaměstnanec firmy na pracovní cestu, za turistu už je považován, i přes to, že danou destinaci vůbec neprozkoumá.
Hlavní lákadla turistů jsou hory a moře, záleží na ročním období. Zatímco k moři proudí davy lidí převážně jen v létě, na hory to tak platí celoročně. Velkým lákadlem jsou také přírodní rezervace, památky UNESCO, olympiády a jiné populární turnaje. Nejnavštěvovanější zemí je Francie, nemělo by to nikoho překvapovat. Jezdí se tam do vinných sklípků, do Alp na lyže a oblíbenost surfování v Atlantiku je také velmi oblíbená aktivita.
Další ovlivňující faktor je fauna a flóra.
Když to shrneme, do Austrálie určitě nepřijede moc stereotypních cestovatelů, jelikož po světě se množí případy napadení nebezpečným živočichem právě na jejím území. Na druhou stranu jejím lákadlem jsou endemité, což jsou živočišné i rostlinné druhy, které žijí pouze na jednom místě na celém světě (klokan, koala).
Američané na Evropě obdivují historické památky, neboť jejich kontinent byl objeven až v 15. století – nepočítáme – li Vikingy – a tak je pro ně Praha naprostým skvostem.